Se odotti minua kun tulin koiran kanssa aamulenkiltä kotiin. Lojui yksinäisenä eteisen matolla ja
mitään puhumatta odotti ottajaansa. Siinä olisi vastaus viime viikkojen piinaan, sen tiesi jo lähettäjän
nimestä.

Vaikka mieli teki repiä se auki ja lukea sanat ahmimalla, en kuitenkaan uskaltanut. Pelkäsin  piru
vieköön paperinpalaa! Vaikka toisaalta; kuluneiden viikkojen aikana olin kuollut henkisesti monta
kertaa, haudannut mielessäni monta kertaa itseni six feet under ja madot olivat minut syöneet. Ja
nyt istuin keittiön pöydän ääreen kirje kädessäni. Vasta kun koira nuoli naamaa, tajusin itkeväni.

Kaadoin lasillisen tuoremehua ja join sen. Päätin avata kirjeen toisen lasillisen jälkeen. Vanhin tei-
neistä lätisteli suihkussa, nuorin pelasi tietokoneella. Suljin keittiön oven ja linnoittauduin sinne.
Join toisen lasillisen tuoremehua ja tuijotin kirjettä. Pakko kai se olisi.

Ensivilkaisulla se oli vain viatonta mustaa tekstiä valkoisella paperilla. Toisella jo tajusin sen sano-
man. Minulla ei sittenkään ole syöpää! Hitto vieköön, aivan sama mitä lääkärintutkimuksia vielä
tarvitsen, mutta syöpää minulla ei ainakaan siellä ole missä sen luultiin olevan. Kuuluin sittenkin
siihen 20% ryhmään, jolle annettiin jatkoaikaa elämässä. Omaksi ilokseni (ja ties kenen murheeksi)
jatkaisin maanpäällistä taivallustani ainakin siltä osin huolettomana. Mistä sen tietää vaikka heti
iltapäivällä meteoriitti tippuu päähän ja kuolen pois, mutta helvetti vieköön syöpää mulla ei
ainakaan ole!!

Seuraavaksi, heti kun olin saanut kirjeen sisäistettyä otsalohkoni taakse, säikäytin nukkumassa
olleen Siipan seinälle ryntäämällä makuuhuoneeseen ja loikkaamalla sänkyyn niin että jouset kävivät
lattiassa. Siippa syöksyi sängystä seisomaan silmät selällään ja pinkit korvatulpat korvista törröttäen
(minä kuulemma kuorsaan) ja karjui ihan sekopäisenä että mitä mitä mitä perkelettä!
Tuuppasin paperin nenän eteen ja purskahdin taas itkuun. Kyllä nainen on hullu; itkee kun pitäisi
nauraa ja iloita.

Ihan hullua. Oikeasti. Ihan kuin olisi syntynyt uudelleen. Asian kunniaksi ajattelin jopa tyhjentää
astianpesukoneen.